BOZP
1. Účel dokumentu
Slouží k zajištění toho, aby se všechny externí osoby - jako jsou hostující umělecké soubory, nájemci prostor a externí spolupracovníci - seznámily s pravidly bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO), a to před vstupem a výkonem činnosti v prostorách Divadla pod Palmovkou (dále jen divadla).
Cílem seznámení s pracovištěm je:
-informovat o základních pravidlech a rizicích,
-zajistit dodržování zákonných povinností v oblasti BOZP a Po,
-předejít mimořádným situacím, událostem a úrazům.
2. Bezpečnosti a ochrana zdraví při práci - BOZP
Všechny osoby, které působí v prostorách divadla mimo pracovněprávní vztah (např. hostující umělci, externisté, členové technického doprovodu), jsou povinny:
Řídit se pokyny pověřených osob divadla, zejména techniků, inspicienta, požárního technika nebo dalších určených pracovníků,
pohybovat se pouze po vyznačených a určených komunikačních trasách, nevstupovat do neautorizovaných nebo nebezpečných prostor,
neprovádět žádné zásahy do elektrických zařízení, jevištní techniky nebo instalací, pokud k tomu nejsou výslovné určeni,
dodržovat zákaz provádění jakýchkoliv činností na elektrických, plynových, zdvihacích a dalších vyhrazených technických zařízeních, pokud k tomuto nemají odbornou způsobilost,
používat předepsané osobní ochranné pracovní prostředky (OOPP), pokud jim byly přiděleny nebo pokud to vyžaduje charakter činnosti,
nevstupovat do prostor divadla pod vlivem alkoholu nebo jiných omamných či psychotropních látek,
okamžitě nahlásit jakýkoliv úraz, nehodu, technickou závadu nebo mimořádnou událost příslušné osobě z personálu divadla.
3. Požární ochrana (PO)
V prostorách divadla je nutné dodržovat následující pravidla požární bezpečnosti:
ve všech vnitřních i vnějších prostorách divadla platí zákaz kouření a manipulace s otevřeným ohněm, pokud není výslovné povoleno a bezpečnostně zajištěno. Kouření je povoleno pouze na určeném a řádně vyznačeném "místě pro kuřáky" ve vnějším prostoru dvora, je nutné:
-dodržovat stanovená pravidla pro využívání místa pro kuřáky,
-zajistit, aby zde nezůstávaly žhavé nedopalky,
-za zhoršených povětrnostních podmínek (např. silný vítr) nepoužívat otevřené nádoby na nedopalky.
použití otevřeného ohně (např. svíčky, pyrotechnika, efektové plameny) v rámci představení je možné pouze po předchozím souhlasu odpovědného technika divadla, odsouhlasení rozsahu použití a vydání písemného povolení,
dekorace, rekvizity a další vnášený materiál musí splňovat požadavky na stanovenou požární odolnost.
všechny únikové východy, chodby a únikové cesty musí zůstat po celou dobu pobytu externích osob v prostorách divadla volné a průchodné,
používání elektrických spotřebičů a vařičů, které nejsou majetkem divadla, je zakázáno, pokud k tomu nebylo uděleno předchozí povolení a předložena platná revizní zpráva,
v případě požáru:
-okamžitě upozornit ostatní osoby a zvolat „Hoří!,
-vyhlásit požární poplach a informovat zaměstnance divadla na ohlašovně požáru na vrátnici, ul. Na Hrázi,
-zavolat složky IZS (tel. 150, 112),
-použít hasicí přistroj, je-li to možné a bezpečné,
-dodržovat pokyny osob odpovědných za evakuaci a směrovat k nejbližšímu únikovému východu.
4. Rizika v divadelním provozu
Externí osoby vykonávající činnost v prostorách divadla (např. na jevišti, v zákulisí, ve skladech nebo technických prostorách) musí být předem seznámeny s místními riziky a dodržovat bezpečnostní pokyny. Hlavní rizika jsou:
nerovnosti povrchů a skryté otvory v podlaze (např. propadla, orchestřiště, servisní poklopy),
pohybující se jevištní technika (např. stoly, tahy, portály) - riziko zachycení, nárazu nebo střihu,
nepředvídatelný pohyb dekorací a rekvizit - možnost pádu, zhroucení nebo převrácení,
slabé nebo záměrně ztlumené osvětlení během zkoušek a představení - hrozí zakopnutí, pád, náraz, dezorientace,
pád předmětů z výšky (např. z provaziště, lávek nebo světelných mostů),
riziko pádu osoby z výšky nebo z dekorace (např. při uvolnění zábradlí, chybném zajištění lávky apod.),
úrazy způsobené manipulací s technickým vybavením (např. elektrické rozvody, výsuvné konstrukce),
možná přítomnost chemických látek (např. barvy, laky, lepidla, čistidla) - nebezpečí podráždění, alergické reakce, vdechnutí, kontaktu s kůží.
Každá externí osoba se musí před zahájením činnosti s těmito riziky seznámit a řídit se pokyny odpovědné osoby divadla, případně informovat o zjištěných závadách svého nadřízeného pracovníka nebo pověřeného pracovníka divadla.
5. Mimořádné události a nouzové situace
Externí osoby jsou povinny v případě jakékoliv mimořádné události postupovat s maximální obezřetností a bez prodlení ji oznámit pověřenému pracovníkovi divadla. Za mimořádnou událost nebo nouzovou situaci se považuje zejména:
úraz (vlastní nebo jiných osob).
požár, kouř nebo zápach po kouři, hoření či plynu,
technická porucha (např. porucha elektroinstalace, výpadek jevištní techniky, únik vody),
náhlý zdravotní kolaps osoby, zjištění osoby v bezvědomí apod.,
vniknutí neoprávněné osoby do zákulisí nebo technických prostor,
všechny situace ohrožující zdraví, bezpečnost osob, zajištění požární ochrany nebo provoz divadla.
Povinnosti externích osob v těchto situacích:
okamžitě informovat přítomného zaměstnance divadla (např. technika, inspicienta, člena ostrahy),
poskytnout první pomoc, je-li to bezpečné a možné, využít lékárničky divadla na vrátnici, ul. Na hrázi,
neprodleně kontaktovat složky IZS (150, 155, 158 nebo 112), pokud to situace vyžaduje,
dodržovat pokyny odpovědných osob a neprodleně opustit ohrožený prostor,
nezasahovat do technických zařízení, pokud k tomu nejsou pověřeni nebo proškoleni.
V případě vyhlášení evakuace se externí osoby řídí plánem evakuace a pokyny pověřených zaměstnanců. Únikové cesty jsou v divadle řádně a viditelně označené.