Hra celosvětově úspěšné irské autorky je svéráznou variací na Eurípidovu proslavenou tragédii Médea. Na okraji venkovské komunity, u Kočičí bažiny - křižovatky reálného a nadpřirozeného světa - žije Hester Swanová, žena rozprávějící s duchy, žena nepokorná i zranitelná. Její příběh se odehraje během jediného dne - svatebního dne muže, který ji a jejich dítě opustil, aby si vzal mladší a movitější.
Hra Mariny Carr je naturalisticky drsná i magická. Jedná se v ní o lásce a zradě, penězích i minulých vinách. Tak bývají založena dobrá dramata od Eurípida až po Hollywood. Co ji činí nezaměnitelně originální je ona podivuhodná irská perspektiva, specifický černý humor, nám - snad díky dávným keltským kořenům – tak blízký.
Marina Carr započala svou literární kariéru v devadesátých letech souběžně s Martinem McDonaghem - a právě díky jim je dnes irské drama pojmem. U Kočičí bažiny je její hrou nejuváděnější.
V inscenaci Divadla pod Palmovkou se v režii Michala Langa představí zkušené stálice hereckého souboru v čele s dvojnásobnou držitelkou Ceny Thálie Terezou Dočkalovou spolu s novými členy souboru. Autorem scény a kostýmů je mezinárodně uznávaný scénograf Mirek Kaczmarek.
režie: Michal Lang
premiéra: 7. 12. 2024
délka představení: 2 hodiny 30 minut, včetně přestávky
⭐⭐⭐⭐⭐
Mediální recenze:
Temnou, magickou, smysly hypnotizující a inervující atmosféru působivě podtrhuje scénografická i hudební složka inscenace. Tereza Dočkalová jako nespoutaně živelná Hester Swanová opětovně potvrzuje, jak rozsáhlou emoční škálou v rámci svého mimořádného hereckého rejstříku disponuje. Mile zpestřující třešínkou obsazení je Ladislav Frej, jenž roli Otce Willowa vystřihl s odzbrojující grácií.
75 % Helena Grégrová, i-divadlo.cz, 25. 4. 2025
"Inscenace na Palmovce v režii Michala Langa dokáže diváka mimořádným způsobem vtáhnout do atmosféry, naznačené kulisy s chátrajícím domkem a karavanem a velmi nezřetelnou titulní bažinou se částečně utápějí ve tmě, a ani svatební scény u stolu jim svou temnotou nezůstávají nic dlužny. Hlavní devizou je pak samozřejmě výborně obsazená Tereza Dočkalová. Ač je poněkud mladší než její postava, které už má být čtyřicet roků (zajímavé, neboť obvykle tomu bývá na divadle spíše obráceně), postihuje svou Hester způsobem, který bere dech."
Martina Oplatková, medium.cz, 28. 2. 2025
Ponurou atmosféru irských bažin se zejména na začátku daří v libeňské inscenaci budovat výborně. Ve všem tom kouři, světelných a zvukových efektech je v počátku až obtížné se orientovat, nicméně posilují magičnost obsaženou v příběhu. Tereza Dočkalová plně využívá nabízeného prostoru a svou moderní Médeu obdařila všemi avizovanými charakteristikami, vytváří ženu silnou, divokou i zranitelnou, především však osobitou, vášnivou a hluboce emotivní. Silně vedle ní zaujala i představitelka její dcery Sofia Lily Boor a souhra s ostatními členy hereckého obsazení.
75 % Iva Bryndová, i-divadlo.cz, 13. 1. 2025
„Plný charakter hrdinky rozžívá Tereza Dočkalová, herečka, jež do svých postav, ať jsou jakékoliv, obtiskává cosi osobnostně výrazného. Zároveň je v proměnách pružná, plastická, osahává široké rozhraní emoční škály postavy Hester a nabízí jej v důrazném, vypjatém gestu i očima vyzařujícími křehkost. (…) i přes odlišné režisérské vedení hereckého výrazu vzniká mezi členy souboru napojení. Lurie a Dočkalová vykazují nespornou partnerskou chemii a při představení, které jsem navštívila, byli výtečně napojeni na představitelku dcery Josie: v ní alternují Emile Teplá a Sofia Lily Boor, já zhlédla druhou nich. Dětské herečce, která dostává v inscenaci nemalý prostor, lze vyseknout uznání; hrála velmi soustředěně.“
Adéla Kalusová, ČT art, 1. 1. 2025
"Povedená inscenace, jež dokázala využít svůj potenciál a umí emočně zasáhnout. Začátek sice mírně rozpačitý, ale postupně se daří správně stupňovat tempo i gradovat atmosféru a krásně tak vtáhnout diváka do hry. Hodně velkou zásluhu na tom má výborná T. Dočkalová, která opět dokazuje, že umí skvěle zahrát takovéto silné a vnitřně rozervané charaktery. V dětské roli pak velmi příjemně překvapila E. Teplá. Z ostatních výtečná hlavně H. Seidlová a v menší roli se moc pěkně blýskl L. Frej. Ale funguje zde dobře souhra všech aktérů a na výsledku je to znát. Vydařila se též scéna a doprovodná hudba. Celkově určitě počin co mile rád doporučuji."
80 % Jan Pařízek, i-divadlo.cz, 9. 12. 2024